Lid bestuurscommissie Weesp-Driemond

Sjaak Oostenrijk

Over Sjaak Oostenrijk

[email protected]

Niets is voor eeuwig en niets is ooit helemaal af, zo ook een stad en een dorp. Als getogen Weesper en halve Driemonder is deze plek mij dierbaar en komt het vanzelf om me met overgave in te zetten voor haar belangen binnen het bestel van de hoofdstad. Over wat een plek mooi en fijn maakt, lopen de visies uiteen. Voor mij draait het in de kern om gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid. Een gelijkwaardige, sociale gemeenschap kent geen onevenredig grote verschillen tussen mensen en zorgt dat niemand in zijn of haar bestaanszekerheid bedreigd wordt. Bereikbare en betaalbare huisvesting voor iedere Weesper en Driemonder is voor mij een onwrikbaar grondrecht, iets wat centraal staat in mijn politieke engagement. Solidariteit met ouderen, jongeren, sociale huurders, mensen met schulden, mensen met een migratieachtergrond: het is allemaal essentieel om een fijne gemeenschap te hebben in onze stad en ons dorp. Voor een aangename toekomst is het evenzeer onmisbaar dat we ons op deze plek ook gelijkwaardiger opstellen richting de natuur. Een groener Weesp zou mooier, behaaglijker en toekomstbestendiger zijn voor ons, juist omdat er dan ook plaats is voor meer ander leven. Vanuit mijn passie voor natuur ijver ik daarvoor.

In Weesp en Driemond zie ik moeiteloos een hoop moois. Denk aan het bloeiende verenigingsleven, de levendige Weesper binnenstad en de gemoedelijke Driemondse sfeer. Dat moet en kan behouden worden binnen het Stadsgebied. Met het opgaan in metropool Amsterdam leveren we wat zeggenschap in, maar het biedt tegelijk grote kansen. Onze fusiepartner is een wereldstad met ontzettend veel kennis en kunde in de gelederen. Die kennis en kunde zie ik in de ambtenarij, in het bestuur en ook zeker in de democratische organisaties, waaronder de grootstedelijke PvdA. Ik wil mijn ervaring als Commissielid Algemene Zaken en Middelen inzetten om vanuit die bastions van kennis en mogelijkheden paadjes aan te leggen naar Weesp en Driemond. Want hoewel Weesp en Driemond al mooi zijn, kan het zonder twijfel nog mooier. Het kan saamhoriger, groener, eerlijker. Misschien dat het deel worden van de gemeente Amsterdam ons juist kan doen inzien hoe veel rijkdom we in onze lokale gemeenschap kunnen vinden en ontwikkelen. In onze snel globaliserende en polariserende wereld waarin klimaat en milieu steeds meer onder druk staan, is meer voeling met het lokale wellicht zelfs de enige juiste weg.

In de laatste raadsperiode van de gemeente Weesp heb ik me succesvol hard gemaakt voor onder meer: een bos ten noorden van Weespersluis, het tegengaan van speculatie met nieuwbouwwoningen, een proef met geveltuinen en extra bomen in samenwerking met buurtbewoners, een langdurige, ruime voorrang voor Weespers op Weesper sociale huurwoningen, het herstel van het sociale huurbestand zo goed en kwaad als dat ging en een hogere algemene ambitie voor biodiversiteit.