Gezamenlijk akkoord bestuurscommissie: ‘Voor de kracht van Weesp en Driemond’

14 juli 2022

De bestuurscommissie van stadsgebied Weesp heeft in een programma-akkoord gezamenlijk de doelen voor de komende vier jaar vastgelegd. Na het verwerken van de input van bewoners uit het stadsgebied is de definitieve versie van het akkoord in de vergadering van 12 juli vastgesteld. In het programma-akkoord ‘Voor de kracht van Weesp en Driemond’ nemen de leden van de commissie zich voor om de eigenheid van het stadsgebied te behouden en om de explosieve groei van Weesp de komende jaren in goede banen te leiden. Ook staan kansengelijkheid, groen en duurzaamheid op de prioriteitenlijst van de bestuurscommissie. Na het zomerreces wordt gezamenlijk gewerkt aan concrete gebiedsopgaven als uitwerking van dit programma-akkoord.

Eind mei verscheen van dit akkoord al een conceptversie. Tijdens vier inspraakbijeenkomsten kon iedereen uit Weesp en Driemond een reactie geven en aanvullingen inbrengen.

Samen met de bewoners van Weesp en Driemond

Sjaak Oostenrijk nam namens de PvdA deel aan de werkgroep die de programmatekst schreef. Dat deed hij samen met  Matthijs Petri van de WSP en Jan van der Does van GroenLinks. We zijn tevreden over het akkoord dat volgens ons een sociale focus heeft en zich richt op belangrijke thema’s zoals het bestrijden van armoede en kansenongelijkheid in ons stadsgebied en het vergroenen en verduurzamen van Weesp en Driemond.

Jan van der Does leidde als dagelijks bestuurder de werkgroep. Hij is tevreden met het akkoord: “Dit akkoord vormt een geweldig uitgangspunt om gezamenlijk het geluid van stadsgebied Weesp te laten horen. Wij zullen ons de komende jaren opstellen als constructieve en loyale partner van het college van Amsterdam. Weesp en Driemond willen hun eigenheid bewaren en versterken. Daar hebben de inwoners hun eigen ideeën en wensen over. Om die wensen goed over te brengen bij het stadsbestuur en om focus te houden in de komende jaren, zijn de voornemens uit dit akkoord belangrijk.”

De commissie gaat de uitdaging aan om de faciliteiten in stadsgebied Weesp te laten meegroeien met de bevolking, nu de nieuwe bewoners van Weespersluis gefaseerd hun intrek nemen in deze nieuwe stadswijk. De groei heeft daarnaast ook impact op de bevolkingssamenstelling, diversiteit en kansengelijkheid. Het ontstaan van eventuele scheve verhoudingen moet beperkt worden. Voor alle dillema’s die komen kijken bij de snelle groei van Weesp moet constant aandacht zijn en blijven.

Groen en duurzaamheid zijn ook belangrijke thema’s voor de bestuurscommissie. “Weliswaar spreekt de commissie zich uit tegen windmolens in het stadsgebied, maar het akkoord biedt veel aanknopingspunten voor een versnelde energietransitie en meer biodiversiteit in Weesp en Driemond.”

Van akkoord naar agenda

Aan de hand van dit akkoord wordt in lijn met de gebiedscyclus van Amsterdam een gebiedsagenda en -opgaven opgesteld. Deze zijn een meer concrete vertaling van de doelen die de bestuurscommissie in het programma-akkoord met elkaar heeft vastgelegd.

Na het zomerreces zal het programma-akkoord worden aangeboden aan het college van b en w.

Meer informatie

Het hele programma-akkoord en het verslag van de inspraakbijeenkomsten zijn te lezen op: https://www.amsterdam.nl/stadsdelen/weesp/nieuws-stadsgebied-weesp/gezamenlijk-akkoord-bestuurscommissie/

Headerfoto: Daria Nepriakhina 🇺🇦 voor Unsplash