PvdA neemt geen zitting in Ad Hoc Commissie Weesperschool

22 mei 2021

Afgelopen dinsdag stond de behandeling van het bestemmingsplan Weesperschool op de agenda van de Commissie Stadsontwikkeling en Beheer. Het plan is om op het terrein van de voormalige Jan Woudsma school, inclusief het plantsoentje aan de overkant, betaalbare huisvesting te realiseren voor jongeren en ouderen. Tijdens de Commissievergadering stelde GroenLinks voor om een Ad-hoc Commissie Weesperschool (AHCW) in te stellen. Het idee is om vragen te inventariseren van indieners van zienswijzen. De Partij van de Arbeid zal geen zitting nemen in deze Ad-Hoc Commissie.

Onze overwegingen zijn de volgende:

– het doel en de verwachte uitkomst van de AHCW zijn uitermate vaag
– er worden verwachtingen gewekt bij de omwonenden die we niet kunnen waarmaken
– het is ons niet duidelijk waarom het project Weesperschool qua beschikbaarheid van informatie en participatieproces anders is dan andere bouwplannen, zoals de Kostverlorenlocatie
– we zijn het ermee eens dat het participatieproces beter had gekund, maar wat ons betreft betekent dat primair dat Weesper woningzoekenden ook betrokken hadden moeten worden
– Door de instelling van de AHCW loopt het project Weesperschool ongewenste vertraging op

Al met al lijkt de Ad Hoc Commissie Weesperschool een manier om de beslissing over het bouwplan Weesperschool voor ons uit te schuiven, terwijl die vervolgens als een boomerang weer op het bord van de raad terecht komt.

De Partij van de Arbeid is er voor klaar om op grond van de informatie die er nu ligt de beslissing te nemen om het bestemmingsplan Weesperschool goed te keuren. Het plan voldoet aan de kaders gesteld door de gemeenteraad en steekt positief af tegen de overige plannen die indertijd zijn ingediend. Het bouwen van 50 betaalbare woningen voor jongeren en 20 voor ouderen weegt voor de PvdA zwaar.

Tijdens de raadsvergadering van 27 mei zullen wij dan ook voorstellen om het “Bestemmingsplan Stedelijk Gebied-herziening De Weesperschool” gewoon te behandelen.