Team PvdA Weesp aanwezig bij klimaatalarm

16 maart 2021
De opwarming van de aarde: het is hét verhaal van onze tijd. De Partij van de Arbeid heeft dan ook een breed pallet aan plannen om het broeikaseffect binnen de perken van de leefbaarheid te houden. Van oudsher durft de PvdA regels op te stellen en een visie voor een mooiere toekomst, die eerlijker en zekerder is, uit te stippelen. En dat is nu exact wat nodig is om het klimaatprobleem het hoofd te bieden. Een greep uit onze ideeën:
  • Twee vormen van CO2-belasting: direct, als verrekening van de kosten van vervuiling, en als Europese invoerheffing voor vuile landen
  • Grote vervuilers meer belasten (in plaats van huishoudens) en hen tegelijk helpen investeren in verduurzaming
  • Geen kolencentrales na 2025, geen schaliegas, geen (verkapte) subsidies meer voor de fossiele industrie, inzetten op waterstof
  • Woningbouwcorporaties financieel helpen met isoleren en doeltreffende subsidies voor woningeigenaren en overige huurders
  • Meer groen in de wijk, met schonere lucht en na 2025 alleen emissieloze nieuwe auto’s, die we bovendien betaalbaar houden
  • Producenten verplichten producten zuiniger, herbruikbaar en herstelbaar te maken, op de weg naar een circulaire economie
Afgelopen zondag was er op veel plekken in Nederland een Klimaatalarm, waar met veel volume steun werd betuigd voor vooruitstrevend klimaatbeleid. De PvdA Weesp was erbij in Hilversum (zie foto) met onder andere de boodschap dat goed klimaatbeleid veel meer is dan een grote, afschrikwekkende verantwoordelijkheid. Het is namelijk ook een kans op een mooiere toekomst. Een toekomst met een groener, schoner, eerlijker en gelijkwaardiger Nederland.