2 maart 2021

Waarom zou je op 17 maart op de PvdA stemmen?

Werk, werk, werk. Daar staat de PvdA voor. Daarom verhogen we het minimumloon naar €14 per uur en komt er een werkgarantie voor iedereen die zijn of haar baan verliest door de coronacrisis. We verhogen de maandelijkse AOW-uitkering. Gelijke beloning voor vrouwen en mannen wordt wettelijk vastgelegd. Bij ziekte of tegenslag krijgen ook jongeren en zzp’ers recht op bescherming.

Goede, liefdevolle zorg moet beschikbaar en betaalbaar zijn voor iedereen. Daarom schaffen we het eigen risico af, en verlagen we de maandelijkse zorgpremie. Zorgverzekeraars mogen geen winst meer uitkeren aan aandeelhouders. We schaffen de BTW op groente en fruit af, en belonen de medewerkers in de zorg met meer salaris.

Iedereen heeft recht op een fijn en betaalbaar huis. Daarom komt er een minister voor Wonen, die 100.000 nieuwe, betaalbare woningen per jaar gaat bouwen. We schaffen de verhuurdersheffing af en introduceren een ‘Prins Bernhard’-belasting voor pandjesbazen en beleggers. Er komen ook stevige boetes voor huisjesmelkers die te hoge huren vragen.

Alle kinderen verdienen het beste onderwijs. Daarom wordt de kinderopvang vervangen door een voorschool, die voor alle kinderen gratis is. De basisbeurs voor studenten komt terug. Kinderen in arme gezinnen krijgen meer steun voor sport of muziekles. En we lanceren een groot offensief om kinderen weer aan het lezen te krijgen.

Om deze plannen te betalen gaat Nederland eindelijk een eerlijke bijdrage vragen van miljonairs en multinationals. Er komen hogere belastingen voor milieuvervuilende bedrijven, en bedrijven als Google en Facebook moeten een digitaks gaan afdragen. Voor mensen die méér dan €150.000 per jaar verdienen komt er een nieuw toptarief.