Windturbines in de Diemerscheg: wel eerlijk graag

2 juni 2021

Donderdag 27 mei besprak de gemeenteraad de Regionale Energiestrategie. In Weesp is geen ruimte voor grote windmolens en een zonnepark past ook niet in de spoordriehoek. We hopen dat we wel zonnepanelen kunnen plaatsen op bedrijven, op parkeerplaatsen, geluidsschermen en wie weet ook zonneweides. Weespers moeten dan wel voor minstens 50% eigenaar kunnen zijn. Daartoe dienden we een motie in en die werd bijna unaniem aangenomen.
Het feit dat de Diemerscheg door Amsterdam als voorkeursgebied voor windenergie is aangewezen baart ons zorgen. De Amsterdamse wethouder van Doorninck kondigde in een brief aan het Weesper college aan dat een afstand van 350 meter tot woongebieden zal worden aangehouden. Voor je het weet staat er aan het Amsterdam-Rijnkanaal toch nog een rij grote windturbines, waar de bewoners van Weespersluis en Driemond dan de meeste last van hebben. Daarom dienden we samen met het CDA, de VVD en de WSP een amendement in om een afstand van 1000 meter aan te houden tot aaneengesloten woongebieden. Zo’n duidelijke afstandsnorm lijkt ons beter dan de gezondheidsonderzoeken die Amsterdam gaat uitvoeren, want die zullen naar verwachting tot een hoop onduidelijkheid, strijd en uiteindelijk weinig windturbines leiden. En áls er dan toch windmolens in de Diemerscheg komen, dan graag niet dichter bij Weesp en Driemond dan bij Amsterdamse woonwijken. Dit lijken ons goede en eerlijke uitgangspunten die wat ons betreft met alle middelen (ook juridische) afgedwongen mogen worden. Het amendement haalde het ruim – 12 tegen 5 stemmen – en is vanaf nu dus integraal onderdeel van de Weesper Regionale Energie Strategie.